Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@14:04:48 GMT

میزان خسارت کرونا به موسیقی ایران چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۷۱۳۸۷

میزان خسارت کرونا به موسیقی ایران چقدر است؟

براساس اطلاعاتی که مدیران دو سایت معتبر فروش بلیت کنسرت ارائه کرده‌اند، موسیقی ایران در ماه اسفند متحمل خسارتی حدود ۱۰۰ میلیارد ریال شده است. ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اپیدمیِ «کرونا» آسیب‌های جدی به اقتصاد کشورهای درگیر با این ویروس وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین و ایران و اکنون هم اروپا به شدت تحت تاثیرِ شیوع این ویروس هستند. ضررهای «کرونا» دامنگیر اهالی هنر هم شده است و موسیقی آسیب‌های جدی متحمل شده است.

تقویم ایران به گونه‌ای است که اسفندماه برای اهالی موسیقی زمان ویژه‌ای برای برگزار کنسرت‌هاست. معمولا جشنواره موسیقی فجر، هر سال اواخر بهمن برگزار می‌شود و بلافاصله پس از پایان این جشنواره روند برگزاری کنسرت‌ها آغاز می‌شود. هنرمندانِ ژانرهای مختلف موسیقی تلاش می‌کنند تا حداقل یک اجرا در اسفند برای خودشان دست و پا کنند. چرا که با پایان اسفند، وارد تعطیلی‌های نوروز می‌شویم و تا اواخر فروردین هم دیگر خبر خاصی نخواهد بود.

اما اسفندِ 1398 موسیقی تعطیل شد و علتش هم شیوع ویروس «کرونا» بود. حال پرسش اینجاست که این تعطیلی چه ضرری به پیکره موسیقی کشور تحمیل کرده است.

شاید بهترین مرجع برای اطلاع از آمارِ خسارت‌های «کرونا» بر پیکره موسیقی کشور، تهیه کنندگان و البته سایت‌های فروش بلیت باشند. این سایت‌ها به طور دقیق در جریان آمار فروش کنسرت‌ها هستند و به خوبی می‌دانند که برای اسفند سال چه تعداد بلیت به فروش رفته بود که در نهایت هم به خریداران عودت داده شدند.

در همین باره سراغ مسعود برزی مدیر بخش موسیقی سایت تیوال رفتیم تا از او جویای میزان خسارت‌ها شویم. این سایت در گذشته بیشتر تمرکزش بر فروش بلیت‌های تئاتر متمرکز بود. اما اکنون چند سالی است که بخش موسیقی آن هم فعال شده و اکنون یکی از مهمترین مراکز فروش بلیتِ کنسرت‌های موسیقی است.

خسارت 30 میلیارد ریالیِ کرونا به موسیقی/ 20 هزار بلیت لغو شد

مسعود برزی می‌گوید: شیوع «کرونا» موجب لغو رویدادهای هنری شد و ضربه شدیدی به اقتصاد هنر ایران وارد کرد. طبق ارزیابی که داشتیم؛ در بخش موسیقی و کنسرت‌هایی که فروش بلیتش روی سایت ما انجام میشد، تا کنون جامعه موسیقی ضرری 30 میلیارد ریالی را متحمل شده است. امیدواریم با همدلی و فرهنگ بالای اجتماعی در کنار هم از این بحران گذر کنیم.

 

در طول دو هفته‌ی نخست اسفند 1398 و بیش از 13 هزار بلیت خریده شده از تیوال لغو شد و تا پایان سال این رقم به بیش از 20 هزار بلیت رسید.

 

برزی تاکید می‌کند: در طول دو هفته‌ی نخست اسفند 1398 و بیش از 13 هزاربلیت خریده شده از تیوال لغو شد و تا پایان سال این رقم به بیش از 20 هزار بلیت رسید.

این تهیه کننده موسیقی می‌گوید: تیوال همسو با یکی از مهمترین ارزش‌های سازمانی خود در طی سال‌ها فعالیت، که اطلاع‌رسانی و پاسخگویی جامع و اقدام سریع در پشتیبانی کاربرانش‌است، بازگشت سریع هزینه خریداران را در اولویت قرار داد و تا پیش از شروع تعطیلی‌های نوروز، تمام مبالغ مربوط به حدود 20 هزار بلیت کنسرت موسیقی به خریداران عودت داده شد.

در کمتر از 10 روز از آغاز تعطیلی‌ها 100 درصد مبالغ کنسرت‌ها و 70 درصد مبالغ تئاترها را به همان کارتی که خریداران با آن پرداخت را انجام داده ‌بودند بازگرداندیم و در حال رسیدگی به ادامه مبالغ هستیم.

 

برزی تاکید می‌کند: اکنون در شرایطی که تعطیلی اجباری رویدادهای هنری برای حفظ سلامتی مردم و هنرمندان انجام شده است باید همه ما برای شروع دوباره فعالیت هنر در ایران تلاش کنیم. شروعی که بدون رعایت نکات بهداشتی از جانب مردم و مدیریت و نظارت صحیح مسئولان میسر نخواهد بود. چرا که به گفته متخصصان حوزه سلامت و بهداشت اگر مردم نکات پیشگیری از شیوع کرونا را جدی نگیرند قطعاً سایه این ویروس تا مدت‌ها بر سر ما خواهند ماند.

خسارت 90 میلیارد ریالی کرونا به موسیقی در سایت ایران کنسرت / 110 هزار بلیت لغو شد

چندی پیش محمدحسین توتونچیان مدیر سایت ایران کنسرت هم در گفت و گو با سایت موسیقی ما اشاره کرده بود که برای لغو کنسرت‌هایِ دو هفته اولِ اسفند، مبالغ بیش از 110 هزار بلیت را عودت داده‌اند.

توتونچیان تاکید کرده بود که این عدد شامل بلیت‌های دو سایت «ایران کنسرت» یعنی سایتِ مختص موسیقی و سایت «ایران نمایش» برای تئاترهای تهران و شهرستان‌ها است.

توتونچیان همچنین گفته بود که مبالغ لغو بلیت‌های دو سایت ایران کنسرت و ایران نمایش طی فقط دو هفته اول اسفند حدود 9 میلیارد تومان بوده است.

از آنجا که رقمِ اعلامیِ توتونچیان مربوط به دو هفته نخست اسفند ماه است، می‌توان گفت که این رقم تا پایان اسفند افزایش هم داشته است و شاید حدود دوبرابر شده باشد. البته باید توجه کنیم که بخشی از رقمِ اعلامی از سوی توتونچیان مربوط به تئاتر است.

به هر روی آنچه مهم است خسارت وارده به موسیقی ایران است؛ با توجه به صحبت‌های مسعود برزی و محمدحسین توتونچیان و با توجه به اینکه تعطیلیِ کنسرت‌های موسیقی تا آخر اسفند هم ادامه داشت؛ شاید با یک تخمین ساده بتوان گفت که موسیقی ایران در همین اسفند سال 1398 دستِ کم خسارتی حدود 100 میلیارد تومان را متحمل شده است.

باید توجه داشت که هر ساله فروردین ماه هرگز زمان خوبی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی نبوده است. اردیبهشت امسال هم مصادف با ماه مبارک رمضان است. خردادماه هم مصادف با امتحانات دانش آموزان و دانشجویان است و روزهای زیادی از این ماه هم با مناسبت‌های مذهبی همراه است. یه این ترتیب شاید در سه ماه آینده هم موسیقی ایران با این بُحران مواجه باشد.

البته بسیاری از پیش بینی‌ها بر این نکته تاکید دارند که شیوع ویروس «کرونا» در ایران تا پایان خرداد ادامه خواهد داشت و به احتمال

حال باید منتظر ماند و دید که مسئولان وزارت ارشاد برای این بُحران چه چاره‌ای اندیشیده‌اند و یا می‌اندیشند.

انتهای پیام/

R33357/P/S4,40/CT2 واژه های کاربردی مرتبط موسیقی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موسیقی موسیقی موسیقی ایران ایران کنسرت فروش بلیت هزار بلیت کنسرت ها تا پایان دو هفته لغو شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۱۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شب‌های پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیف‌ها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.

صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .

کنسرت نغمه‌های کهن یا اشعاری نو از نغمه‌های کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمه‌های با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمه‌هایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیین‌های مناطق مختلف  هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمه‌های آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.

چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟

از سویی به جهت حمایت‌های فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم

درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟

اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق می‌افتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،‌عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبه‌ای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.

با توجه به مبالغ بالای کنسرت‌ها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟

در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینه‌های کنسرت‌ها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار می‌شود اگر بخشی از هزینه‌ها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر می‌شود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانه‌های دولتی با حمایت‌هایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.

ما امروز می‌بینیم که حتی خواننده‌های شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقی‌های الکترونیک و موسیقی‌های غیر ایرانی می‌آورند، حتی به نظر من آن موسیقی‌ها موسیقی‌های پاپ نیست همانطور که بهتر از من می‌دانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی می‌تواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقی‌هایی که توسط بعضی از خواننده‌ها اجرا می‌شود و به روی صحنه می‌رود موسیقی‌های پاپ نیستند.

البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آن‌ها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقی‌ها منجر به این می‌شود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما می‌شنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد،‌ این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم‌ تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.

متأسفانه به دلیل ذائقه‌ای که توسط عده‌ای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،‌عود، سازها کوبه‌ای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخه‌های موسیقی اصیل ایرانی هستند. 

شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت می‌کند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.

به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشته‌ام می‌گویم، که اتفاقاً مردم در مناسبت‌های آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آواز‌ها هستند، اگر این آواز‌ها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.

ما انسان‌ها دارای حالت‌های مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالت‌ها موسیقی خاص خود را طلب می‌کنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگ‌ها که از دل فرهنگ خودمان بیرون می‌آید ادای دین می‌کنیم و به آن اصالت می‌دهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالت‌ها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.

بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد می‌شود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو می‌شویم، در حال حاضر کنسرت‌هایی که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازه‌ای که کارمان راه بیافتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماجرای لغو ۵ کنسرت در تهران
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • اوج ناهماهنگی در ایران؛ چرا ناگهان پنج کنسرت لغو شد؟
  • ماجرای لغو کنسرت‌ها در تهران چیست؟
  • چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • اولین کنسرت در خانه رئال مادرید؛ برنابئو، میزبان فستیوال «دیوانه موسیقی» / عکس