تجارت با دلالی بلیت کنسرتها!
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۳۶۴۲
ساعت24 - هرچند طبق آمار ایسپا، 80 درصد مردم به کنسرت نمیروند اما نکتههایی وجود دارد که نشان میدهد رصد کنسرتها برای برخی در حاشیه، بازار پولسازی ساخته است.
هرچند طبق آمار ایسپا، 80 درصد مردم به کنسرت نمیروند اما نکتههایی وجود دارد که نشان میدهد رصد کنسرتها برای برخی در حاشیه، بازار پولسازی ساخته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کافی است به سایتهای آگهی رایگان، مانند دیوار و شیپور، نگاهی بیندازید تا متوجه شکل گرفتن یک تجارت به ظاهر خرده پا در موسیقی، یعنی خریدوفروش بلیت کنسرت، در هر سبکی باشید. تعداد بالای بلیتهای فروشی از برخی خوانندهها و نوازندهها که از قضا هر کدام در ژانر خود موفقیت یا محبوبیتی دارند، نشان میدهد این فروشها تنها یک اتفاق نیست و برخی از آنها، صرفا به قصد فروش با قیمتهای بالاتر، خریداری شده است تا همچنان دلالی، کسبوکار عدهای باقی بماند.
توضیح کوتاهی از وضعیت صندلی، نحوه فروش و قیمت بلیت کنسرت داده و نوشته است :«به علت مشکلاتی خودم نمیتونم برم. پیامک بفرستین خودم زنگ میزنم.» البته بعضی دیگر، همین توضیح مختصر را هم نداده اند و این تقریبا حکایت اغلب بلیتهایِ فروشیِ کنسرت در سایتهای آنلاین است. جالب این که با بررسی برخی بلیتها، میتوان متوجه شد که فروشنده بلیت کنسرت کیهان کلهر، علیرضا قربانی، بهنام بانی و مهدی احمدوند یک نفر است!
از طرفی، تعداد زیاد این بلیتها نشان میدهد همه فروشها به دلیل مشکل شخصی نیست و به نظر میرسد پای بازار سیاه از این طریق به موسیقی هم باز شده است. جالب این که این جریان، کاملا با جریان روز موسیقی همخوان است؛ دلالها سلیقه هر سبک را میشناسند و به همین دلیل میتوان به راحتی بلیت کنسرت مد نظر خود را پیدا کرد؛ منتها با قیمتهای غیر واقعی. فروش چند برابر قیمت واقعی برخلاف تلاش گروه کیهان کلهر مبنی بر شکل نگرفتن بازار سیاه بلیت کنسرت «شهر خاموش»، این اتفاق افتاده است. بلیتهای هر دوره کنسرت او در تالار وحدت که با توجه به موقعیت قرارگرفتن صندلی از 50 تا 160 هزارتومان متغیر بود، در ساعت آغازین فروش، به پایان رسید.
نکته مهم این که دلالان به خوبی خاص بودن و تشنگی مخاطب را برای این کنسرت شناخته اند و بلیت این کنسرت را تا حدود چهار برابر و نیم قیمت حداکثری، یعنی 700 هزارتومان، به فروش گذاشته و به تئوریِ «همینه که هست» روی آوردهاند. این آشفتگی درخصوص بلیت دیگر کنسرتها هم وجود دارد و با توجه به آن چه در این سایتها دیده میشود، هم اکنون، فروش بلیت کنسرت محسن ابراهیمزاده از دیگر خوانندههای پاپ بیشتر است.
در پی یک سازوکار اصولی اکنون فروش رسمی بلیت کنسرتها از طریق چند سایت خاص انجام میشود. خرید بلیت در برخی از این سایتها، با یک کد ملی هیچ محدودیتی ندارد و در برخی سالنها، تنها ارائه بلیت، بدون هیچ مدرک شناسایی، کافی است. همین عاملی برای شکل گرفتن این بازار حاشیهای در سایتهای آگهی رایگان شده است.
از آن جا که ما با این پدیده در بلیتفروشی مسابقههای جنجالی و حساس فوتبال غریبه نیستیم ،باید به فکر سازوکاری مانند انحصاری کردن خرید هر بلیت با یک کد ملی و ایجاد قواعدی برای اصالت بلیت هر شخص بود تا این بازار سیاه که هنوز در موسیقی به اندازه فوتبال جان نگرفته است، عقیم بماند و حال موسیقی را از اینی که هست آشفتهتر نکند.
منبع: ساعت24
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۳۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای لغو ۵ کنسرت در تهران
به گزارش پارس نیوز، رویداد «ایران اکسپو» از امروز ۸ اردیبهشت آغاز شده و تا ۱۲ اردیبهشت میزبان بیش از ۲۰۰۰ نفر از ۸۰ کشور در محل نمایشگاه بینالمللی خواهد بود. در همین راستا اما نهادهای ذیصلاح دستور لغو کنسرتهای موسیقی که قرار بود از ۶ تا ۱۲ اردیبهشت در دو سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی و اسپیناس پالاس برگزار شوند را صادر کردهاند و بدین ترتیب برگزاری این کنسرتها به تاریخ دیگری موکول شده است.
کنسرتهایی که لغو شدهاند شامل کنسرتهای مهدی احمدوند پنجشنبه ۶ اردیبهشت، فرزاد فرزین جمعه ۷ اردیبهشت (اسپیناس پالاس)، معین زندی دوشنبه ۱۰ اردیبهشت، امید حاجیلی سهشنبه ۱۱ اردیبهشت، کنسرت گرشا رضایی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت میشوند؛ البته اجرای ناصر زینلی که قرار بود چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در اسپیناس پالاس برگزار شود، هنوز در وضعیت بلیتفروشی قرار دارد و مشخص نیست که برگزاری آن لغو میشود یا خیر!
زمانی که خبر لغو یک کنسرت موسیقی منتشر میشود، شاید اولین مقولهای که به ذهن متبادر شود بحث احترام به مخاطب است؛ زیرا زمانی که یک هنرمند یا گروه موسیقی خبر برگزاری کنسرت خود را اعلام میکند، طرفداران او برای حضور در کنسرت برنامهریزی و هزینه میکنند. گاه این برنامهریزیها برای حضور در یک کنسرت وقت و هزینه زیادی را میطلبد؛ چراکه به هر حال مخاطب باید چند ساعتی را برای حضور در یک کنسرت در نظر بگیرد و خرید بلیتها حتی برای یک نفر هم هزینه سنگینی به همراه دارد.
با این وجود بارها شاهد بودهایم که کنسرتهای موسیقی پس از بلیتفروشی و در حالی که در چند قدمی برگزاری بودهاند، لغو شدهاند؛ گویی که وقت و پول مردم هیچ ارزشی نداشته باشد.
برگزاری «ایراناکسپو» نیز رویدادی نیست که همین هفته پیش برای برگزاری آن تصمیم گرفته شده باشد که بخواهند کمتر از یک هفته مانده به برگزاری، کنسرتهای دو سالن اسپیناس پالاس و میلاد نمایشگاه را لغو کنند. درحقیقت زمانی که قرار است بیش از ۲هزار نفر آن هم از ۸۰ کشور جهان در یک رویداد شرکت کنند، برگزارکنندگان باید همه جوانب از محل اقامت این افراد تا ایجاد ترافیک در محل برگزاری و اطراف آن را در نظر بگیرند که نخواهند دقیقه ۹۰ پول و زمان مردم را به هیچ بشمارند و به راحتی و بدون اینکه گویا اهمیتی داشته باشد، ۵ کنسرت را لغو کنند!
اما این در حالی است که کنسرت ناصر زینلی که قرار است ۱۲ اردیبهشت برگزار شود، در حال بلیتفروشی است؛ اگرچه که این روز مصادف است با روز آخر «ایران اکسپو» و از آنجایی که هتل اسپیناس در محدوده برگزاری این رویداد قرار دارد و احتمالا محل اقامت تعدادی از میهمانان باشد، با هجوم مخاطبان کنسرت به سالن و با وجود فعال بودن اکسپو، ترافیک سنگینی در آن محدوده ایجاد خواهد شد. از طرفی مشخص نیست که چرا وقتی که اعلام شده تمامی کنسرتهای دو سالن اسپیناس پالاس و میلاد نمایشگاه تا روز ۱۲ اردیبهشت باید لغو شوند، چرا این کنسرت هنوز بلیتفروشی میکند؟!
منبع : ایسنا